Cuvînt la Sîmbãta lui Lazãr si Duminica Floriilor
Învierea lui Lazãr ne este înfãtisatã de Sfîntul Evanghelist Ioan (capitolul 11) fiind prevestirea Învierii Domnului, dar si prevestirea învierii de obste a tuturor oamenilor la cea de-a doua Venire a lui Hristos.
Prezenta impunãtoare a Domnului Iisus Hristos în fata mormîntului si a mortii, vocea Sa poruncitoare prin care sufletul lui Lazãr s-a întors în trupul mort, readucerea la viatã a lui Lazãr, petrecerea în casa Sa, împreunã cu cei apropiati lui (cf. Ioan 12, 1-2), sînt preînchipuiri ale celor ce se vor petrece la cea de-a doua Venire a Domnului. ÃŽntre învierea lui Lazãr si învierea oamenilor la cea de-a doua venire a lui Hristos existã, fãrã îndoialã, o diferentã esentialã. Dupã ÃŽnviere, Lazãr nu a luat trup duhovnicesc, ci a revenit - cu puterea Domnului Iisus Hristos - la viata pãmînteascã, fizicã, în acelasi trup pe care-l avea înainte sã moarã. Domnul Iisus, cu puterea Sa dumnezeiascã i-a rechemat, i-a readus sufletul în acelasi trup, cu toate trãsãturile caracteristice stricãciunii, drept pentru care avea nevoie în continuare de hranã si toate cele necesare întretinerii vietii biologice. Aceasta reiese si din faptul cã, mai apoi, a murit din nou. Dar, dupã a doua venire a Domnului Iisus Hristos, cînd oamenii vor învia si vor avea trupuri duhovnicesti, (cf. I Corinteni 15,44), va învia si Lazãr, ca si noi toti. De aceea, ÃŽnvierea Domnului Iisus Hristos este fundamental diferitã fatã de a lui Lazãr (sau a fiului vãduvei din Nain, sau a fiicei lui Iair); ÃŽnvierea Domnului s-a fãcut paradigmã, început, model al învierii noastre, El a înviat umanitatea întreagã asumatã, cuprinsã în firea Sa divino-umanã; nu a revenit, ca Lazãr, la aceeasi viatã trupeascã, pãmînteascã, ci a transfigurat trupul si umanitatea primitã, a curãtit-o, a sfintit-o, a înãltat-o si a spiritualizat-o a îndumnezeit-o (cf. I Corinteni 15,46), fãcîndu-se astfel pîrgã celor adormiti (întîiul fruct care s-a copt - pîrga - este semnul si garantia cã si celelalte vor urma dupã el) (cf. I Corinteni 15, „Pastile iudeilor era aproape si multi din tinutul acela s-au suit la Ierusalim mai înainte de Pasti, ca sã se curãteascã“ (Ioan 11, 55).
Domnul Iisus vine apoi în casa lui Simon Leprosul unde Maria, sora lui Lazãr, a uns picioarele si capul Domnului Iisus, preînchipuind moartea Sa (cf. Matei 26, 7-12; Ioan 12, 3-7), apoi Domnul Iisus trimite pe doi dintre ucenici sã aducã o asinã cu mînzul ei, ca sã se împlineascã ceea ce s-a spus prin proorocul (Zaharia 9,9 si Isaia 62,11): „Spuneti fiicei Sionului: Iatã ÃŽmpãratul tãu vine la tine blînd si sezînd pe asinã si pe mînz, fiul celei de sub jug„ (cf. Matei 21,1-6), a doua zi, marea multime care venise la sãrbãtoare, auzind cã Iisus vine în Ierusalim, au luat ramuri de finic si au iesit în întîmpinarea Lui si strigau: Osana!, binecuvîntat este Cel ce vine întru numele Domnului! si ÃŽmpãratul lui Israel (Ioan 12,12-13). Iudeii, care aveau adîncã si arzãtoare dorinta venirii lui Mesia, L-au întîmpinat cu convingere si bucurie ca pe adevãratul Mesia si Mîntuitorul lumii.
Pînã acum, Domnul trãise smerit, acum permite sã-L aclame; nu le rãspunde însã în nici un fel, pentru cã El stia cît de mare este contrastul dintre asteptãrile acestor oameni necunoscãtori ai vrerilor si rînduielilor lui Dumnezeu si planul Sãu de mîntuire a oamenilor; ei asteptau un eliberator dintr-o robie pãmînteascã, nu din robia pãcatului si a mortii. ÃŽn sunetul acestor aclamatii, Domnul Iisus simte încã de acum sudoarea amestecatã cu sînge, care îi vor curge pe frunte în Ghetsimani. El stia cã osanalele de acum, peste cîteva zile se vor preschimba în osîndã: Rãstigneste-L!“; stîlpãrile de acum, ramurile din copaci - semne ale biruintei - vor deveni spinii Ierihonului pentru coroanã, iar hainele asternute pe cale, preînchipuiau vesmîntul rosu cu care va fi îmbrãcat în batjocurã.
Sfintii pãrinti, tîlcuind episodul intrãrii Domnului în Ierusalim, vãd împlinitã proorocia patriarhului Iacob care spune, printre altele: „Acela îsi va lega de vitã asinul sãu, de coardã mînzul asinei sale (Facere 49,11), adicã Hristos reprezintã via, iar corzile sînt ucenicii Domnului Iisus Hristos, prin care Domnul a legat de El, pe mînzul asinei, adicã pe noul Israel, cel dintre neamuri“ (Sf. Grigorie Palama). Asina si mînzul (animale de necinste) reprezintã neamurile.
|