Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Martie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Alte Titluri 27 Martie 2006
Tipćreste articolul - Varianta pentru imprimantć Trimite acest articol unui prieten  prin email
AIKIDO - Calea Armoniei sau Arta Pãcii

AIKIDO - Calea Armoniei sau Arta Pãcii

Sensei Morihei Ueshiba (1883 - 1969)
„Eu nu am dusmani. Respir odatã cu cerul si cu pãmīntul. Universul este īn interiorul corpului meu. Cīnd iau sabia, sabia si cu mine sīntem unul si acelasi. Dacã esti viu, ai acces la secretele veacurilor, pentru cã adevãrul universului sãlãsluieste īn fiecare fiintã umanã“.
Morihei Ueshiba este cunoscut pretutindeni īn lume ca fondatorul Aikido-ului, cea mai spriritualã si iluminatoare dintre artele martiale moderne. Imaginea venerabilului maestru īnalt de numai 154 cm, care dobora fãrã efort un sportiv masiv, este familiarã. Ueshiba este cunoscut de practicantii de Aikido ca O-Sensei („Marele Īnvãtãtor“).
Acesta s-a nãscut pe 14 decembrie 1883 īn Tanabe īntr-un sat de pescari si fermieri din districtul Kii, actuala prefecturã Wakayama, īn inima unei regiuni īn care īsi au originile cele mai vechi rãdãcini ale misticismului japonez. Acest district cunoscut sub numele de Kumano, era considerat „poarta catre Dumnezeu“. Morihei era astfel īnconjurat, de la nastere, de o ambiantã ce palpita de prezenta divinitãtii, a supranaturalului si misteriosului. A fost al patrulea si singurul bãiat din cei cinci copii ai lui Yoroku Ueshiba, un fermier care poseda circa douã hectare de pãmīnt. Tatãl sãu era o persoanã foarte respectatã īn comunitate, fãcīnd parte din Consiliul local de mai bine de 20 de ani. Mama sa - Yuki Hokawa - era descendenta unei familii de proprietari de terenuri cu ascendentã nobilã.
Ca o consecintã a nasterii premature, Morihei a fost un copil fragil, de timpuriu manifestīnd o atractie deosebitã atīt cãtre stiinte esoterice cīt si cele exoterice. Īn primii ani ai copilãriei, Morihei a fost un copil destul de bolnãvicios, avīnd mereu tendinta de a sta īn casã īn loc de a iesi afarã cu ceilalti copii. Deoarece bãiatul devora sute de cãrti de facturã foarte variatã, fiind īn special atras de matematicã si fizicã, īn jurul vīrstei de sapte ani a fost trimis la Jizadera - o scoalã localã a templului sectei Shingon, unde se studiau clasicii chinezi, sub īndrumarea preotului. Plictisit de textele seci si moralizatoare confucianiste, Morihei l-a rugat pe preotul Shingon sã-i povesteascã din legendele miraculoase ale lui „En no Gyoja“ si „Kobo Daishi“, si sã-l īnvete ritualurile esoterice Shingon, tehnicile de meditatie si incantatiile secrete. Budismul Shingon utiliza metodele tantrice de antrenament si senzualitate ale artei, muzicii si al propriului corp pentru a aduce iluminarea chiar din timpul acestei vieti.
Vãzīndu-l atīt de marcat de lumea spiritualã si pentru a contraataca starea visãtoare a fiului sãu, Yoroku a īnceput sã īi spunã povesti despre strãbunicul lui - „Kichiemon“ - care se spune cã ar fi fost unul dintre cei mai puternici samurai. Avīnd īn vedere si fizicul insuficient dezvoltat si temperamentul nervos al fiului sãu, Yoroku l-a īncurajat pe Morihei sã participe la antrenamente de lupte sumo, la alergare si īnot. Bãiatul s-a alãturat si expeditiilor locale de pescuit, devenind rapid un bun mīnuitror al harponului. Sub privirea atentã a lui Yoroku si a unui profesor ce a īnceput sã se intereseze īn mod special de neobisnuitul copil, Morihei si-a modelat treptat corpul. Constient de puterea sa potentialã, baiatul visa sã se transforme īntr-o bunã zi īn cel mai puternic om din lume. Si-a cãlit pielea fãcīnd zilnic dusuri cu apã rece ca gheata si rugīndu-si prietenii sã arunce īn el cu castane īn coajã. Puterea lui a crescut atīt de mult, īncīt era chemat sã care īn spate copiii bolnavi spre orasul cel mai propiat, la aproape 80 km distantã, pentru īngrijire medicalã. Necesitatea de a dobīndi putere i-a fost īntãritã īntr-o noapte, cīnd tīnãrul a fost martor la lupta tatãlui sãu cu un grup de bãtãusi trimisi de rivalii sãi politici.
„Soldatul lui Dumnezeu“
La vīrsta de 13 ani, dupã ce obtine diploma scolii primare superioare, este admis si la cursurile secundare ale Prefecturii Tanabe pe care le pãrãseste īnsã īnainte de a obtine diploma, gãsindu-si de lucru la oficiul serviciilor funciare, īndeletnicindu-se mai apoi cu diferite meserii mãrunte. Īn 1901 studiazã pentru putin timp Tenjin Shin Yo-ryu Ju-jutsu sub īndrumarea maestrului Tozawa Tokusaburo. Īn 1902, īn urma modificãrii unor prevederi legislative si a protestului sãu fatã de acestea īsi dã demisia din administratie si pleacã la Tokio, īn districtul Nihobashi unde-si deschide propriul magazin („Ueshiba magazin - librãrie si papetãrie scolarã“). Dupã o crizã de Beri-Beri, dar si pentru cã era prea putin potrivit pentru viata de negustor, se īntoarce īn satul sãu natal, Tanabe. Anul respectiv l-a petrecut studiind principiile scolii Yagyu shinkage-ryu. Perioada de sedere la Tokio (si mai ales cea imediat urmãtoare) a fost debutul sãu veritabil īn studiului artelor martiale, īn principal Ju-jutsu si Ken-jutsu traditional, realizīnd cu adevãrat afinitatea pe care o are fatã de artele martiale. A studiat Ju-jutsu traditional la Dojo-ul Kito-ryu si arta sabiei la centrul de instruire Yangyu Shinkage-ryu.
Īn 1903 se cãsãtoreste cu Hatsu Itogawa Hokaw pe care o cunostea īncã din copilãrie. La sfīrsit de decembrie, a fost īnrolat īn armata imperialã, fiind īncorporat īn regimentul al 61-lea de infanterie din Wakayama, dupã o īncercare nereusitã de īnrolare, cīnd a fost respins din serviciul activ (rãmīnīnd īn rezervã la Osaka) pe motiv cã era prea scund. Acest fapt l-a afectat atīt de tare pe Ueshiba, īncīt īn disperarea lui se spune cã ar fi recurs la metode ridicole, de a se atīrna īn pãdure de crengile copacilor, īn speranta de a i se lungi corpul. Desi nu a cīstigat īn īnãltime, a reusit totusi sã se remarce (trimis fiind īn Manciuria - 1904) prin temperamentul, talentul, hãrnicia, onestitatea, dar mai ales prin mãiestria cu care mīnuia baioneta, lucruri care i-au adus denumirea de „Soldatul lui Dumnezeu“.
Dupã rãzboiul ruso-japonez ce a durat pīnã īn 1906, de unde s-a īntors cu gradul de sergent pentru faptele sale de curaj īn luptã, a trecut īn rezervã si s-a īntors acasã la Tanabe. Pregãtirea din timpul armatei si al rãzboiului īl determinã sã continue exercitiile fizice si studiul artelor martiale, la īntoarcere el continuīnd sã se instruiascã īn stilul Yagyu-ryu, sub conducerea maestrului Nakai Masakatsu (un om dur, care a cãlit si modelat dorinta tīnãrului Ueshiba). Ueshiba a continuat studiul artelor martiale la Scoala Goto din Yagyu-ryu Jujutsu si apoi, din 1907, tatãl sãu obtine aprobarea pentru a-l face elev si la Judo Kodokan Dojo. Īn 1908 obtine certificatul de instructor īn Yagyu-ryu Jujutsu si, cu ajutorul tatãlui sãu, deschide imediat un dojo īn Tanabe, chiar la ferma unde trãiau, continuīndu-si cu pasiune antrenamentul. Tot acolo a fost invitat si binecunoscutul antrenor de Jujutsu, Takake Kiyoichi, pentru a-l instrui.
Academia Ueshiba
Īn 1910 īncepe un proiect de organizare a unei „colonii“, pe care īl si pune īn practicã īn primãvara lui 1912, pãrãsind Tanabe īn fruntea unui grup de 84 de persoane (tãrani si militari) din Kishu si stabilindu-se īmpreunã cu familia sa īn insula Hokkaido, īntr-un loc numit Aza-Shirataki (īn apropierea orasului Yobetsu - regiunea Mombetsu). Avea atunci vīrsta de 29 de ani. Grupul condus de el abordeazã o serie de proiecte de dezvoltare economicã īn domeniul agricol si zootehnic, angrenīndu-se īn muncile cele mai grele, ca tãietor de lemne si cultivator, continuīnd totodatã si studierea artelor martiale. Īn anul 1910 se naste si prima lui fatã, Matsuko.
Īn acest timp, Ueshiba a devenit tot mai puternic, forta lui fizicã, īn special a bratelor, devenind aproape legendarã.
Īn 1915, Morihei īl cunoaste pe Sokaku Takeda, celebrul maestru de Daito-Ryu Aiki-Jutsu. Aflīnduse īn fata unui asemenea maestru, īsi dã seama de cīt de slab este īncã, uitã de toate si īncepe un antrenament asiduu. Dupã aproximativ o lunã, īntors īn Shirataki, construieste un Dojo unde īl invitã pe Takeda sã locuiascã. Acesta acceptã si īl īndrumã pe Morihei ajutīndu-l sã evolueze īn artele martiale. Īn septembrie 1916, obtine certificatul „kyoji dairi“ (de profesor, respectiv maestru) īn Daito-Ryu Aiki-Jutsu. Sokaku Takeda a fost fãrã īndoialã unul dintre cei mai valorosi budoka ai tuturor timpurilor, dar caracterul sãu nu era prea evoluat: era impulsiv, vanitos si se lãuda mereu cu numãrul oamenilor ucisi. Tot Ueshiba povesteste cã antrenamentele erau foarte grele si costisitoare. El continuã totusi sã se mai antreneze cu Takeda īncã patru ani, dupã care, īn 1920, cei doi se despart, urmīndu-si fiecare drumul lui. Motivul era simplu: modurile diferite īn care vedeau artele martiale si viata īn general. Dojo-ul din Shirataki īi rãmīne īnsã lui Takeda.
Din 1920, dupã moartea tatãlui sãu (īn ianuarie), se stabileste cu familia īn Ayabe, vīnzīnd restul pãmīnturilor pe care le mai avea. Apoi, dupã moartea celor doi fii (Takemori de trei ani - īn august si Kuniharu de o lunã - īn septembrie), ajungīnd īntr-o stare de instabilitate emotionalã, devine foarte apropiat maestrului spiritual Onisaburo Deguchi al sectei politico-religioase Omoto-Kyo (celebrã prin chikon kishin, tehnicã de meditatie care conduce la reapropierea de divin) unde participã timp de opt ani la toate ceremoniile spirituale si sacre din religia Omoto.
Īn ciuda capabilitãtilor martiale el era īncã dezamãgit pe plan spiritual, astfel dedicīndu-se īn totalitate practicilor religioase, devenind īn aceastã perioadã discipolul acestui vizionar, Deguchi Onisaburo, cufundīndu-se īn scrierile „profetului“ sperīnd īn acest fel sã gãseascã semnificatia mai adīncã a vietii.
Apropierea de Onisaburo i-a afectat profund viata lui Ueshiba, el afirmīnd cīndva cã desi Sokaku Takeda i-a deschis ochii fãcīndu-l sã īnteleagã esenta din Budo, iluminarea si purificarea sufletului au venit din experientele Omoto-kyo. Tot īn Ayabe īsi deschide un dojo - o micã scoalã de arte martiale - „Academia Ueshiba“ (Ueshiba Juku Dojo), care avea pentru antrenamente un numãr de 18 saltele din paie (rogojini).
La 11 februarie 1921, autoritãtile japoneze hotãrãsc desfiintarea sectei Omoto Kyo si arestarea lui Onisaburo. Acest incident nu are repercusiuni asupra activitãtii Academiei Ueshiba, unde viata a mers mai departe. Īn tot acest timp, continuã antrenamentele īmpletind exercitiile fizice pentru cãlirea trupului cu exercitiile spirituale pentru purificarea sufletului. Ueshiba obtine īn 1922 certificatul de maestru īn Shinkage-ryu Ju-jutsu. Anul 1924 īl gãseste pe Morihei studiind cu īndīrjire lupta cu sulita īn stilul Naginata-do.
(continuare īn editia de sīmbãtã, 1 aprilie 2006)

Articol afisat de 1745 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Daniel Nicolae ENE)
Adaugć comentariul tću la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu existć nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective