 Teatrul - o lume a copiilor
Spectacolul „În luptă cu TA-GA-TA“ al Teatrului Excelsior din București, în regia domnului Ion Lucian și-a văzut măsura propriei reușite în reacția copiilor care au creat un alt spectacol pornind de la cel de pe scenă. Mărturisesc că m-am simțit stînjenită în această dimineață pentru că tot ce s-a petrecut pe scenă a aparținut în întregime copiilor. Foarte interesant a fost că în cadrul unui scenariu modern, care se construiește pe realitățile secolului XXI, cei mici reușesc să descopere coordonatele esențiale ale poveștilor clasice cu zmei și zîne.
Calculatorul, viața însăși ca un experiment științific, o floare întreținută artificial într-o eprubetă, într-un cuvînt supertehnologizarea determină un nou mod de a gîndi și de a se comporta al indivizilor. Comunicarea autentică este înlocuită prin semne care exprimă aluziv și rapid informația. Spectacolul vorbește în plan general și despre o altă problemă, și anume dezechilibrul pe care automatizarea excesivă îl produce asupra simțurilor omului, care sînt fragmentate, nemaiputînd funcționa simultan și, deci, unitar. Acesta este cazul în care se află personajul Costel, care este incapabil să înțeleagă și să simtă în afara relațiilor matematice. Chiar dacă uneori spectacolul are accente și tonalități agresive pentru lumea copiilor, au fost introduse însă concepție scenică și elemente de joc ce se adresează direct sensibilitații specifice a celor mici, creînd o emoție și un freamăt spontane; elevul care nu-l ajută pe prietenul său decît dacă-i dă ciocolată, exagerarea și mecanizarea ca surse ale comicului, interacțiunea personajelor în trăsăturile lor contradictorii.
Axa centrală a spectacolului o constituie lupta dintre Bine și Rău, reprezentate în acest caz de Liniștea (ordine, armonie), pe de o parte, și Gălăgie (haos) de cealaltă parte. Confruntarea directă dintre aceste două tabere imprimă o tensiune permanentă, astfel încît copiii se simt atrași de imprevizibilul și surpriza situației care urmează. Ce e important e că ei își însușesc o atitudine fermă față de ceea ce se petrece pe scenă, strigînd în punctul culminant al evoluției bătăliei: „Hai Liniștea!“. Ceea ce înseamnă că cele văzute pe scenă aparțin modului lor de a fi, ei găsind acum prilejul de a-și manifesta deschis opțiunea pentru o idee sau alta, pentru că aici este important, cred, teatrul pentru formarea copiilor: le oferă o scară de valori bine conturată. Astfel, pentru a vedea de ce le-a plăcut copiilor spectacolul, nu trebuia decît să urmăresc reacția lor.
Realitatea de pe scenă a devenit atît de mult propria lor realitate, încît ei au devenit parteneri de discuție pentru actori, răspunzînd cu franchețe provocărilor acestora. Reacțiile lor creează un supratext, punîndu-se cu naturalețe „în situație“. La un moment dat, cînd se sting toate luminile pe scenă, auzim un băiețel spunîndu-i fetiței de lîngă el: „Tu te temi? Eu nu“. Și nu se teme, pentru că știe că a venit împreună cu ceilalți colegi să vadă un spectacol pentru copii și mai știe că „așa e în poveste...“
Finalul spectacolului aduce victoria Binelui, extazul copiilor, care aplaudă puternic, dar și unele întrebări din partea mea; ele nu-și au locul pentru a fi dezvoltate aici, dar cred că merită să fie notate, pentru că ele constituie nedumeririle unui om care, timp de doisprezece ani, a făcut parte din lumea teatrului cu (pentru) copii, ceea ce e cu totul altceva. Poate că nu am toate datele, dar cred că se pleacă de la premize greșite: spectacolele pentru copii ar trebui făcute cu aceștia, și nu de către cei mari. Trebuie scrise piese de teatru originale. La teatrul în care am fost am înțeles un lucru esențial: toți copii sînt talentați și pot juca orice (de ce să nu credem că poate exista un Shakespeare al copiilor?).
Depinde de cei care se ocupă de lumea copiilor să plonjeze în lumea acestora și să adapteze textele modului lor specific de a gîndi și de a simți. Mi-aș dori din tot sufletul ca aceste lucruri să fie înțelese de cine trebuie, pentru că o lume adevărată a copiilor nu poate fi construită decît de aceștia, care ar deveni astfel mai fericiți, mai buni și mai sensibili - feriți de intemperiile societății contemporane.
|