Maºinile aduse prin fundaþii, scutite de taxa de înmatriculare
• guvernanþii au decis sã scuteascã autoturismele aduse prin fundaþii sau donate ce vor intra anul viitor în þarã de taxa specialã chiar dacã sînt extrem de poluante Nemþenii care vor primi anul viitor autoturisme din strãinãtate, chiar dacã sînt foarte poluante, vor fi scutiþi de orice fel de taxe, cu condiþia ca maºinile sã reprezinte o donaþie. Guvernanþii au revenit asupra unor hotãrîri care prevedeau taxarea drasticã a maºinilor poluante ce ar urma sã intre în þarã de la începutul anului 2007, odatã cu aderarea þãrii noastre la UE, ºi au decis cã anumite autoturisme pot fi exceptate de la plata taxelor. Astfel, potrivit ultimelor modificãri, s-a stabilit cã autoturismele provenite din donaþii vor fi scutite de la plata taxei speciale de înmatriculare. De asemenea, aceastã taxã nu va fi aplicatã nici autoturismelor ºi autovehiculelor special echipate pentru persoanele cu handicap precum nici maºinile care vor fi categorisite drept istorice. Nu vor fi taxate nici cele finanþate direct prin împrumuturi nerambursabile precum ºi din programe de cooperare ºtiinþificã ºi tehnicã, acordate instituþiilor de învãþãmînt, sãnãtate, culturã, ministerelor, diverselor organe ale administraþiei publice locale, structurilor patronale ºi sindicale, asociaþiilor ºi findaþiilor de utilitate publicã, organizaþii nonprofit ºi de caritate. ÃŽn aceste condiþii, s-ar putea ca mulþi nemþeni sã-ºi reaminteascã metodele folosite acum 10-12 ani cînd se aduceau intens maºini din strãinãtate sub paravanul unor fundaþii caritabile. ÃŽn anii '90 era mai simplu sã înfiinþezi o organizaþie non profit prin intermediul cãreia sã aduci mai multe autoturisme din strãinãtate, decît sã faci efectiv fapte caritabile. Acestea au fost motivele pentru care în evidenþe figurau în fiecare judeþ sute sau chiar mii de fundaþii, dar nici mãcar a zecea parte dintre ele nu îºi îndeplineau funcþiile pentru care fuseserã deschise. Odatã cu excepþiile prevãzute în noul Cod Fiscal ce va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2007, s-ar putea ca în anii urmãtori sã asistãm la înfiinþarea a numeroase fundaþii pe care sã fie aduse tot felul de rable. Practic, toate aceste reglementãri se referã la maºinile poluante, non-Euro, care urmeazã a fi taxate drastic de la anul dacã se intenþioneazã înmatricularea lor în România. Potrivit legii, automobilele non-euro, mai vechi de 6 ani ºi cu motoare de peste 3.000 de cmc, vor fi taxate cu suma 7.500 de euro, iar cele cu motoare mai mici, cu sume cuprinse între 4 ºi 5.000 de euro, în funcþie de capacitatea cilindricã. Pentru cã taxele extrem de mari depãºesc cu mult valoarea maºinilor în cele mai multe cazuri, românii s-ar putea orienta cãtre descoperirea unui „donator“ sau a unei fundaþii prin intermediul cãrora sã-ºi aducã autoturisme. Codul Fiscal prevede taxe de înmatriculare ºi pentru maºini mai noi, care au diverse funcþii de diminuare a poluãrii. Astfel, maºinile Euro 2 cu un motor de peste 3.000 cmc ºi mai vechi de 6 ani vor fi taxate cu 6.240 de euro, iar pentru cele cu Euro 3 ºi 4 taxele sînt din ce în ce mai mici, ajungînd la mai puþin de 200 de euro, deoarece se considerã cã polueazã foarte puþin. Noua taxã urmãreºte sã evite situaþiile care s-au petrecut în þãrile proaspete membre ale UE ºi care au fost invadate în primul an de dupã aderare de maºini vechi ºi foarte poluante. ÃŽn prezent, în România este permis importul maºinilor care nu sînt mai vechi de 8 ani, dar, dupã aderare, aceastã restricþie va dispãrea, la fel ca ºi taxele vamale.
|