Numele duhovnicului Cleopa, folosit în scopuri josnice
• colectarea de bani în numele Bisericii de cãtre falºi cãlugãri ºi preoþi a devenit un fenomen • cîteva zeci de persoane au îmbrãcat, fãrã drept, haine cãlugãreºti ºi bat judeþul cerºind mila trecãtorilor • „colectarea de bani de cãtre aºa-ziºi cãlugãri care stau pe la colþ de stradã sau prin pieþe este condamnatã de Bisericã“, declarã stareþul Mãnãstirii Bistriþa • Lupii îmbrãcaþi în haine preoþeºti sînt un fenomen cunoscut ºi recunoscut chiar de cãtre membrii clerului. Profitînd cã tot românul e creºtin ºi mai uºor îºi slobozeºte baierele pungii pentru a ajuta la construirea unui lãcaº de cult, decît pentru o altã operã de binefacere, tot mai multe persoane îmbracã haina preoþeascã, bineînþeles cu de la sine putere, ºi fac colecte în numele Bisericii. Banii ajung în propriile buzunare, iar gestul creºtinesc rãmîne fãrã finalitate. Mai grav este cã numãrul falºilor cãlugãri sau preoþi care escrocheazã credincioºii a crescut, în ultima perioadã, iar aceºtia nu se dau înapoi chiar de la a întocmi acte false. Au de suferit atît credulii, cît ºi Biserica. Arhimandritul Toderiþã Petru Pavel, stareþul Mãnãstirii Bistriþa ºi exarh al mãnãstirilor din Neamþ, a fost extrem de tranºant. „Colectarea de bani de cãtre aºa-ziºi cãlugãri care stau pe la colþ de stradã sau prin pieþe este condamnatã de Bisericã. Cînd cu adevãrat se face o colectã pentru un lãcaº de cult, se merge la preotul paroh, acesta verificã dacã delegaþia prezentatã este realã ºi apoi se trece la strîngerea banilor, care se face pe lîngã biserici. Vreau sã mai menþionez cã doar Mitropolia poate ºtampila o delegaþie pentru o colectã de fonduri pentru Bisericã“. Sursa citatã a mai precizat cã, fãrã a exista o statisticã oficialã, are cunoºtinþã despre cîteva zeci de cazuri de falºi cãlugãri sau preoþi care bat judeþul strîngînd bani, chipurile, pentru Bisericã. Sfatul sãu cãtre credincioºi este ca, în momentul în care vãd astfel de personaje, sã ia legãtura cu poliþiºtii sau chiar cu reprezentanþii Bisericii. De asemenea, arhimandritul Toderiþã Petru Pavel îi sfãtuieºte pe cei care doresc sã facã donaþii sã se adreseze direct la lãcaºurile de cult.
Fundaþii de caritate folosite în interes personal
Cel mai recent caz de acest gen este cel al aºa-zisului preot Andrei Þ., care s-a ales cu dosar penal dupã ce a fost prins îmbrãcat în haine monahale ºi apelînd la mila cetãþenilor. Situaþia lui Andrei Þ. era cunoscutã mai demult de conducerea Mãnãstirii Bistriþa, în acest sens existînd o sesizare fãcutã cãtre Mitropolia Moldovei ºi Bucovinei, încã din 2004. Din actul menþionat, reieºea cã bãrbatul, care lucrase o perioadã ca muncitor la Mãnãstirea Bistriþa, luase cu de la sine putere decizia de a se îmbrãca în haine preoþeºti ºi, prezentînd o serie de acte ce purtau ºtampila lãcaºului de cult menþionat, aduna bani ºi materiale în numele Bisericii. Mai mult, fãrã a avea aprobarea Mitropoliei, a înfiinþat, conform sesizãrii citate, nu mai puþin de trei fundaþii, în cazul uneia folosindu-se de numele regretatului duhovnic Ilie Cleopa: Fundaþia de Caritate, Misiune ºi Ajutorare Ilie Cleopa, Fundaþia de Caritate, Misiune ºi Ajutorare Sfîntul Andrei ºi Asociaþia Caritate, Misiune ºi Ajutorare Eden. ÃŽn reclamaþia amintitã, se mai solicita intervenþia poliþiºtilor, aºa cã reprezentanþii Mãnãstirii Bistriþa au rãsuflat uºuraþi cînd au aflat cã Andrei Þ. a intrat, în final, pe mîna poliþiºtilor. „Vreau sã fie foarte clar cã nu toate persoanele îmbrãcate în straie cãlugãreºti sînt preoþi sau cãlugãri. Cînd cineva vine la o mãnãstire pentru a îmbrãþiºa calea cãlugãriei, conform regulamentului, trebuie sã formuleze o cerere care sã fie însoþitã de o serie de acte, printre care cazier, certificat de stare civilã, fiºã medicalã privind sãnãtatea fizicã ºi psihicã etc. Dacã cererea îi este aprobatã, urmeazã ceea ce se numeºte «ispitirea canonicã», care poate dura, de la caz la caz, între trei ºi cinci ani. Dacã trece de aceastã perioadã, pînã sã fie îmbrãcat în haina monahalã mai trece o perioadã, care diferã iar de la caz la caz. ÃŽn etapa a treia poate fi tuns în monahism, iar pentru a deveni diacon sau preot trebuie sã aibã studii teologice (seminar sau facultate de teologie) ºi sã treacã de examenul de capacitate. Cît îl priveºte pe Andrei Þ., acesta nu a trecut nici o etapã din cele menþionate. Vã repet, pentru o perioadã, el a fost doar muncitor la Mãnãstirea Bistriþa“, a mai spus arhimandritul Toderiþã Petru Pavel. De altfel, din momentul în care a fost uns stareþ al Mãnãstirii Bistriþa ºi exarh al mãnãstirilor nemþene, acesta a mai fãcut curãþenie printre cei care veniserã la lãcaºul de cult pentru a îmbrãca haina monahalã. Aºa se face cã, din diverse motive, aproximativ treizeci de persoane au fost îndrumate sã-ºi caute un alt drum în viaþã, neavînd chemare pentru cãlugãrie.
FOTO: Aºa-zisului preot Andrei Þ., s-a ales cu dosar penal dupã ce a fost prins îmbrãcat în haine monahale ºi apelînd la mila cetãþenilor.
|